Shooting Dogs

Datum: 2008-07-26 Tid: 21:27:40

Hur kan vi människor med vår hemska nutidshistoria, så som förintelsen under andra världskriget, låta det ske i dagens samhälle igen, och om och om igen? Runt om i världen lever folk i missär och det pågår etnisk rensning och förtryck i olika former varje minut, varje sekund. Why?

Om vi välbärgade länder väljer att ingripa så beror det  med all säkerhet på att det finns ekonomisk vinning på det. Det ger en inte särskilt stort hopp om mänskligheten när man sätter det i ett sådant perspektiv.

Sedan jag fick barn blir jag oerhört berörd av situationer som dessa, alltid blivit men nu penetrerar de mitt hjärta på ett sätt som jag inte kan värja mig för. Har alltid betraktat  filmer som speglar verkligheten som viktiga att se så att man inte lever i la-la-land och sin egna bubbla baserad på en världsbild som inte stämmer.

Men sedan min son föddes gör det för ont att se filmer som dessa, de känns i varenda cell i min kropp och som om mitt hjärta ska brista av medlidande och min inlevelse är minst sagt intensiv. Trots detta måste jag verkligen rekommendera filmen Shooting dogs, liksom Hotell Rwanda skilldrar den folkmorden i Rwanda 1994. Shooting Dogs är dock mer rå och verklig på något sätt. Kanske på grund av att de flesta statister i filmen är överlevare från den situation filmen skildrar. Detta ger en säregen genuin känsla till filmen. Rekommenderar den verkligen varmt. En bit av vår nutida historia som vi inte får blunda för och som tyvärr fortfarande bitbvis pågår medans omvärlden tittar på.



Foto: Google

Kommentera! | 0 st
Kategori: Värt Att Tänka På


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: