I do

Datum: 2010-05-20 Tid: 10:49:38

Jag fantiserade aldrig om mitt framtida bröllop som varken barn eller direkt senare i livet på det sättet som många små och stora flickor gör men när vi bestämt att vi skulle gifta oss gick jag totaly bananas. Det var så roligt att planera och fixa och dona med allt och så här i efterhand kan jag ju verkligen se att jag borde släppt in Jens lite mer, men som tur var sansade jag mig i sista sekund och vi tog båda del i det men i efterhand kan jag tydligt se att det borde jag gjort från första stund. Insnöad är nämligen en stor underdrift på vad jag kan bli när jag blir exited.

Jag kan ialla fall inte bli annat än nostalgisk, egofanan flaggar rött när bröllop kommer på tal. För många är traditioner viktiga och det förstår jag, för oss kändes det viktigt att denna dag kändes genuin för just oss. Både jag och min man har gått ur svenska kyrkan då vi inte är kristna och på grund av det både ville och kunde vi inte ha ett kyrkligt bröllop. Jag älskar vackra kyrkor och dess magiska känsla så lite tråkigt kändes det utav den enkla anledningen men både jag och Jens kände desto starkare för att gifta oss utomhus och så blev det!

Både jag och min man delar samma syn på att varje religion är olika sätta att se på samma sak och att spegla samma känsla och även om vi inte kallar oss för tex. kristna eller buddister så var viktigt för oss att ceremonin var spirituell fast att det återspeglade vår spirituella tro.

Ända sedan vi satt oss ner tillsammans med vår lokala shaman som vi kallar honom på skoj, Ove, för att skapa vår första sons namngivningsceremoni så har det känts självklart för oss att Ove ska fortsätta att hålla i dessa sorters hyllningar i vår familj och vi är otroligt tacksamma att Ove känner likadant. Ove höll i både en fantastisk namngivning och bröllopsceremoni och jag ser fram emot att lyssna på vad han har att säga nu på namngivningen till helgen.

Dagen innnan bröllopet skrev vi på papper nere i kommunhuset nästan som att ta ett lån med några få vänner som vittne för att få den lagliga biten ur vägen och dagen efter var det strålande sol och bröllopsceremonin hölls uppe på Mariaberget i en magisk trädgård med vackra blommor och fågelbad och vi gifte oss bredvid ett träd med en gunga och fågelholk.

Våra gäster hade en fantastisk utsikt över Stockholms vatten när de gick uppför berget för att komma till tädgården och jag har aldrig (med betoning på aldrig) varit så nervös som när vi öppnade träporten in till trädgården för att tillsammans med vår bestman och brudtärna gå in till all släkt och våra närmsta vänner som samlats där för att fira med oss. Jag började nästan gråta när jag sa I do och jag kommer aldrig att glömma hur fin Jens var, han fullkomligt lyste.


Foto: Lina Rojzman

Kommentera! | 2 st
Kategori: Love


Kommentarer
Katja

<3 <3 <3

Skrivet: 2010-05-20 kl. 22:11:10
J

Word, baby!

Skrivet: 2010-05-20 kl. 22:44:51

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: