Adventsfika

Datum: 2010-12-20 Tid: 09:26:54

Andra året nu som vi har adventsfika för alla familjemedlemmar i Jens band hemma hos oss och det ser ut som det blir en kommande mycket välkommen och trevlig tradition. Super mysigt att ha en massa knoddar som knatar omkring och trevliga mammor och pappor att mingla med.

Vi blir en del när alla är samlade ca 15-17 personer och vi stod för fikat och alla gäster hade med sig glögg.

Lussebullar är inte riktigt vår grej efter att vi upptäckt saffranssnäckor så vi bjöd på såna och på pepparkaksgrottor som är en härlig julig variant på hallongrottor med pepparkakssmak och lingonsylt som en arbetskamrat presenterat för mig, de är sjukt goda.

 
SAFFRANSBULLAR MED MANDELMASSA ca 20-30 st
100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1 ½ dl socker
½ tsk salt
1 g saffran (dvs 2 påsar)
ca 15 dl dinkelsikt
Fyllning:
200 g rumstempererat smör
1 dl socker
150 g mandelmassa
1 msk vaniljsocker
1 ägg, till pensling
pärlsocker att strö över
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ner saffran. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, russin, saltet, socker och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter, ca 5 min i maskin alt med elvispens degkrokar. Låt jäsa 40 minuter under bakduk. Rör ihop ingredienserna till fyllningen med elvisp till en slät smet.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka, ca 25×45 cm. Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka. Rulla ihop från långsidan. Skär varje rulle i bitar, gärna ganska tjocka för stora maffiga bullar! Lägg dem i pappersformar på bakplåt och låt jäsa ca 30 minuter under bakduk. Pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker. Grädda mitt i ugnen, 250 C, ca 10 minuter. Låt svalna under bakduk.


Foto: Privat


PEPPARKAKS GROTTOR ca 30 st

4 dl  mjöl 
0,75 dl  potatismjöl 
1 dl  Brun Farin 
1 tsk  bakpulver 
4 tsk  pepparkakskryddor  (jag hade i dubbelt så mycket)
200 gram  smör 
lingonsylt

1. Värm ugnen till 200 grader. Ställ småbrödsformar på en plåt.

2. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt kylskåpskallt smör i mindre bitar. Nyp ihop till en smidig deg.

3. Forma degen till en rulle. Skär rullen i mindre bitar. Forma bitarna till kulor och lägg i formarna.

4. Gör en liten grop i varje kula med fingret och lägg i en (rejäl klick) med lingonsylt.

5. Grädda i 10-12 minuter. Låt svalna.

Pepparkaksgrottor
Foto: Tasteline

Kommentera! | 1 st
Kategori: Mat och Dryck


Kommentarer
Jenny

Hej! Jag följer din blogg för jag tycker den innehåller en bra blandning mellan träning, livsstil, mode, nyttiga mattips och nu helt underbara kak-tips! De där pepparkaksgrottorna måste jag bara testa!!!!

Skrivet: 2010-12-22 kl. 20:59:25

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: