Oj Oj OJJJ

Datum: 2010-03-26 Tid: 23:28:28

Vilket rabalder det är om en viss artikel i Expressen. Katrin, Linda och Emma bloggar de alla om sina reaktioner om denna artikel och då har jag ännu inte ens gått igenom hela min blogglista som är en brokig skara av allt från storbloggar till små personliga ventiler som skiljer sig vilt åt i både personlighet och framtoning, ändå har ett flertal bloggat om detta och om hur de på sitt egna sätt blivit berörda av Eva Sternberg påståenden.

För er som inte läst artikeln kan jag briefly berätta att forskning som Eva Sternberg gjort visar att hemmapappor är livsfarliga för barnen som headlinern i Expressen provocerande skriker ut (Expressens ägare gnider sina händer och ler stort hela vägen till banken).

I sin doktorsavhandling har ialla fall Eva enligt hennes egen mening vetenskapligt bevisat att barn under ett år råkar ut för fler olyckor under pappaledighet vs mammaledighet, att olyckfallsprocenten hos småbarn beror på att pappor tar större del i föräldraledigheten och på grund av att de bla. är disträ skapar fler olycksfall.

Vad tycker då jag om detta? Jag tycker det är bullshiet med stort b och det enda jag kan tänka på är artiklen jag läste i mama eller vi föräldrar för någon dag sedan som visade att forskning visar att till motsattsen som man alltid trott/sagt så är inte alls bandet mamma och barn starkare än bandet pappa barn utan anknytningen beror helt på hur mycket tid föräldern spenderar tillsammans med barnet.

Jag tror mer att olycksfallsrisken beror på personligheten hos föräldern oavsett kön och på om man är disträ eller ofokuserad och inte på att män har utvecklat sin hjärna till att skjuta bisonoxar och se tredimensionellt vs. att kvinnorna är skapta för att ta hand om en bebis.

Visst mycket ligger i våra gener och i våra hormoner men jag känner personligen både kvinnor och män som valt att fokusera på karriär och prioriterat andra saker i livet framför den nya familjemedlemmen och hade någon av dessa, oavsett kön, varit hemma istället för att fullföljt de som de satt sikte på hade det garanterat varit disträ.

Däremot tycker jag att det finns en annan viktigare dimension i denna fråga och det är att många kvinnor inte låter sina män få ta plats i föräldraskapet och självklart kan det skapa en stor osäkerhet som gör våra bisonoxdödande män disträ om något.

Kommentera! | 0 st
Kategori: Att vara förälder


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: