Lately

Datum: 2010-03-22 Tid: 08:19:56

Helgen har spenderats hos naprapaten, hos svägerskan och söta Elliot, på Sandras försenade födelsedagslunch, på soffan, på Willys och i köket.

I köket har det lagats mycket god mat plus att vi avrundat helgen med att baka bröd och göra filodegsknyten. Brödet vi bakade var en modifierad version av receptet från vårt dagis, i min version använde jag:

6 dl dinkel fullkornsmjöl
4 dl rågsikt
1,5 dl bovete
1 dl rågkross
1 tsk havssalt
5 kryddmått krydda, hälften anis och hälften fänkål
4 tsk bikarbonat
1 l filmjölk
0,5 dl sirap

Jag bröa ena brödet med boveteflingor och det andra med sesam + att jag hade i russin i det ena de blev gudomligt goda!

Filoknytena gjorde jag efter inspiration av dessa.
Istället för smördeg använde jag filodeg och hade även i mynta i dem. Hur de blev? Det vet jag inte ännu ska grädda de ikväll.



Kommentera! | 1 st
Kategori: Mat och Dryck


Kommentarer
Carin

Jag, Clara och hennes kompis Tea bakade detta bröd i går, vi kallar det Viggolimpa. Blev verkligen kanonsmarrigt och riktigt saftigt, kanske något för sött så det blir nog lite mindre sirap nästa gång. Tack för tipset. Kram

Skrivet: 2010-05-16 kl. 23:12:45

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: