Pizza, welcome back into my life!

Datum: 2010-04-21 Tid: 12:17:09

Fiberhusk är min nya bästavän! LCHF-brödet är ett utmärkt exempel på det och nu har den även välkomnat pizza tillbaka in i mitt liv. Med hjälp av fiberhusk gör man pizzadeg utan kolhydrater och den smakar fantastiskt!

Du undrar hur kanske? Like this!

Degen, 4 stora eller 12 mini: (jag fick ihop 2 stora):
2 ägg
en nypa salt
4 msk olivolja
1 dl grädde eller vatten
3 msk fiberhusk
1 tsk basilika
1 tsk oregano

Tomatsåsen:
1 gul lök (jag tog en halv)
1 vitlöksklyfta (jag tog 2)
1 msk olivolja
1 burk krossade tomater
1 msk ajvar relish (hade ingen hemma så skippade den)
1 tsk torkad basilika
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader och vispa ihop ägg, salt, olivolja och grädde/vatten. Tillsätt sedan fiberhusk och låt svälla i några minuter.

Blanda i kryddorna och rör om tillsätt mer vätska vid behov och bre ut på en plåt med ugnspapper, grädda i ugnen i 15 min.

Bryn och rör ihop tomatsåsen och låt koka i några minuter.

Bred tomatsåsen och och det du vill ha på pizzan och baka den sedan i ugnen. Det står att man ska baka den på hög värme på 250 grader i 10-20 min beroende på storlek men det fungerade absolut inte på vår ugn utan vi hade ugnen på ca: 220 grader och hade inne pizzorna i ca: 5-10 min.

Vi hade fetaost, kalamata oliver, squash, kalkon och ost på vår och de smakade urgott!

Receptet hittade jag i min bästa kokbok GI Gourmet.


Foto: Privat

Kommentera! | 0 st
Kategori: Mat och Dryck


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: