En del av skönhet: Konst

Datum: 2008-08-21 Tid: 13:03:40

Vacker & Underbar utmanar oss och undrar vem som är din favoritkonstnär? Det blir svårt för mig och välja en så jag måste nog helt enkelt nämna några fler än så.

En konstnär som står mig varmt om hjärtat är Mark Ryden. Han blandar sockersött med det makabra och det finns alltid en djupare tanke bakom varje tavla som i vissa fall tolkas lätt och i andra ser man det först när man ser hela serien av just det temat. Hans tavlar får mig att komma in i alldeles speciell känsla, lite grann som Tim Burton bara kan i filmvärlden. 







                                

Bilder: www.markryden.com








En annan konstnär som jag gillar är Alex Grey för er som gillar bandet Tool behöver han knappast någon presentation (då hans konst prytt deras skivomslag) men för er som inte hört hans namn tidigare kan jag säga att hans konst har en spirituell inriktning och föreställer ofta människor som utövar meditation och healing

  
Bilder: www.alexgrey.com





En annan jag gillar är HR Giger han målar makaber futuristisk konst.

  
Bilder: www.hrgiger.com






Brian Froud målar skogsväsen och allt som rör sig i den världen. Har en fantastisk bok av honom som heter Good Fairies / Bad Fairies. Halva boken är fullproppad av vackra målningar på goda älvor och halva på dem av den mer lite onda sorten.

  
Bilder: www.worldoffroud.com


Det var några av mina favoriter, vilken är din? Anta utmaningen du med!

Kommentera! | 3 st
Kategori: Underhållning


Kommentarer
Lola

Åh vilken vacker konst! Jag älskar ju min Dalí -alltid. :)

Skrivet: 2008-08-21 kl. 15:16:30
URL: http://www.lolasix.se
Karin

Ja, du har rätt i Ryden och Geiger, fantastiska målningar! Visst är konst välgörande för själen? =)

Skrivet: 2008-08-21 kl. 15:32:02
URL: http://www.vackerunderbar.se
Johanna

Vad kul att läsa, Mark Ryden är också en av mina favoriter! :)

Skrivet: 2008-08-21 kl. 22:24:50
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: