Ett av världens godaste bröd?

Datum: 2010-03-18 Tid: 17:50:07

Min äldsta son håller på att skolas in i stora gruppen på dagis och denna vecka har jag haft privilegiet att spendera ganska mycket tid inne i deras kök där det jobbar en otroligt trevlig tjej som lagar all deras fantastiska mat. Förutom att det är hemlagat är alla produkter de använder biodynamiskt eller ekologiskt odlade och maten smakar alltid ljuvligt!

Fick med mig några recept hem idag och ett av dem var på deras fantastiska bröd och självklart delar jag med mig av det till er mina vänner!

Det är ett sådant där enkelt bröd som inte behöver jäsa utan som man bara häller i formar och stoppar i ugn, så fram med ingridienserna!

5 dl dinkel fullkornsmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2,5 dl fyrkornskross
(1 dl vetegroddar) valfritt
1 tsk havssalt
5 kryddmått blandade brödkryddor, förslagsvis anis och fänkål
4 tsk bikarbonat
1 l filmjölk
0,5 dl sirap

Blanda alla torra ingridienser, rör ner fil och sirap

Smöra och bröa två st 1,5 liters avlånga formar

Grädda i 100 min alt. gör halva smeten och håll i en form och grädda i 60 min i 175 grader

Kommentera! | 0 st
Kategori: Mat och Dryck


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: