Le frenchy chocolate cake á la GI

Datum: 2010-09-12 Tid: 11:11:27

Min svägerska brukar göra en sinnesjukt god chokladkaka som förutom att den är god även är GI, hade man inte vetat om det hade man aldrig anat det och självklart ska jag dela med mig av receptet som hon mailade till mig igår:


Kaka:
250g Mörk choklad
150g Smör
5 Stora ägg
125g (175 ml) fruktsocker
2 Tsk Vaniljsocker
 
Chokladglasyr:
1 dl Visp el. Sojagrädde
125g Mörk blockchoklad
 
Gräddas i ugn 160 grader 50-60 min.
 
Så här gör man kakan:
Smöra formen och täck botten med smörpapper.
Bryt chokladen i bitar och smält den tillsamans med smöret på svag värme.
Rör kraftigt tills chokladen och smöret blir till en jämn massa.
Låt svalna till rumstemperatur. 
 
Dela äggen. Vispa en tjock och ljus äggsmet av gulorna och hälften av fruktsockret och vaniljsockret.
 
Vispa äggvitorna till ett stelt skum och rör ner resten av fruktsockret till en tjock marängsmet.
 
Rör samman choklad och äggsmeten och vänd ner marängsmeten.
Häll smeten i formen och grädda på nedersta falsen i ugnen.
Ställ formen på ett galler och låt kakan svalna i formen.
 
Så här gör man glasyren:
Koka upp grädden, bryt chokladen i små bitar och rör ner den i den kokande grädden så att chokladen smälter.
Häll smeten över kakan och bred försiktigt ut den.
Ställ kakan kallt så att glasyren svalnar.
 
Ät.


Foto: Google

Kommentera! | 0 st
Kategori: Mat och Dryck


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: