Parsamtal

Datum: 2010-10-06 Tid: 11:29:53

Parsamtal bygger på några enkla byggstenar och är en fantastiskt enkel metod som är en lifesaver att ta till när ekorrhjulet snurrar på och irritation bygger murar emellan varandra.

Byggstenarna:

1. Kommunikation Kommunikation är A och O i ett kärleksfullt och utvecklande förhållande. Leva i ett förhållande utan kommunikation skulle aldrig fungera för mig.

Det betyder inte att jag alltid vill prata om allt för ju äldre jag blir ju mer inser jag att allt har sin tid och plats och man får välja sina strider, men ett förhållande utan kommunikation är omöjligt för mig och det vet jag att jag inte är ensam om.

Kommunication är A och O i verkligen allt och även om du själv tycker att du varit glasklar betyder inte det att mottagaren förstått vad du menar.

2. Känna sig hörd - Att känna sig hörd och lyssnad på är också A och O i en relation. När vi känner att vi blir lyssnade på bekräftar det vårt egenvärde och respekten sins emellan stärks.

3. Positivitet - Det vi fokuserar på får vi mer av. Ta exemplet när någon är gravid eller vill bli med barn då ser de gravid magar och barnvagnar överallt. Eller om du ska köpa en bil då ser du just det bilmärket du är intresserad av överallt helt plötsligt.

Fokuserar vi på det vi har problem med, även om intentionen är att lösa problemet, så är det enkelt hänt att det bara blir mer ansträngt och mer problem eftersom vi fokuserar på problemet.

Om man istället fokuserar på de positiva delarna och försöker få mer utav det istället för att haka upp sig på problemlösningen då kommer oftast det positiva att öka automatiskt eftersom du fokuserar på det som är bra och utökar det.

Dessa delar är byggstenarna i Parsamtal, som går till så här:

  1. I lugn och ro sätter ni er ner och förslagsvis tänder några ljus och tar med sig en alarmklocka eller äggklocka.
  2. Den ena säger minst 3 saker som varit bra/vad som gjort en glad/vad man uppskattat under hans/hennes dag och sen gör även den andra det
  3. Bestäm en tid (10 min är perfekt att börja med) och sätt alarmklockan o den ena börjar prata. Under dessa minutrar får inte den andra säga något, inte ett ord, inte avbryta en enda gång. Det är väldigt fascinerande att iakta sina egna tankar och alla gånger man får hejda sin impuls att flika in något av olika anledningar och det är även otroligt häftigt att lyssna på vad den andra säger då man på många plan lär känna sin partner på ett nytt sätt då de utan avbrott hinner komma dit de aldrig hunnit innan utan avbrott. Man får även göra vad man vill med sin tid så om man inte känner för att prata kan man be den andra massera en eller pilla med ens hår.
  4. När klockan ringer är det den andras tur
  5. När den andra är klar avslutar man med att uppskatta varandra, tex: jag uppskattar att du lagat så härlig mat idag eller jag uppskattar sms:et du skrev till mig igår
  6. Klart!

Kommentera! | 0 st
Kategori: Värt Att Tänka På


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: