Pusselbit

Datum: 2010-05-31 Tid: 19:55:10

Sara Ask, barndietist som skriver för Vi Föräldrar, skrev om det här med att komplettera varandra i en relation och har en liten gnutta mer kontroversiell syn på det hela i alla fall till skillnad från ordspråket.

Jag håller nog med henne i det hon skriver om att komplettering ibland nog har ett pris även om det inte alltid är så, det viktigaste i ett förhållande tror jag absolut är respekt, tillit, kommunikation och en stor mängd kärlek.

Det är verkligen inte lätt att leva tillsammans alla gånger men det är framför allt otroligt utvecklande om man jobbar stenhårt på det tillsammans. Min mamma sa en gång att man slipar av ens hårda kanter i början av en relation och efter det blir det lite lättare men att det givetvis är att ge och att ta, så är det kanske men oavsett hur länge man varit tillsammans tror jag att just kommunikationen är det viktigaste.

Vi, tjejer framför allt verkar det som, verkar ha en naturlig fallenhet för att förvänta oss saker utan att tala om våra önskemål och de förutsättningar som det vi förväntar oss kräver, de flesta av oss kan nog också ha svårt och till och med se att det är så då alla dessa oskriva regler och förväntningar är djupt indoktrunerade i oss.

Det finns en kommunikationsmodell som heter NVC som verkligen visat mig hur löjligt enkelt det kan vara att kommunicera på ett respektfullt och tydligt sätt. Boken jag läser nu tar också upp denna kommunikationsmodell och författarinnan menar även hon att det är den bästa kommunikationsmetod hon stött på.

Modellen består i korthet av fyra delar man ska ha med när man uttrycker sig.

Observation: Man observerar utan tolkningar, bedömningar, kritik eller värderingar.
Ex. "Jag har observerat att du sällan tvättar även om vi har komit överens om att dela på ansvaret om tvätten".

Känsla: Känla skiljs från tankar och handling. Ex. "Det gör att jag känner mig ledsen som i sin tur leder till irritation".

Behov: Behov som inte tillfredställs uttrycks. Ex. "Jag har ett behov av att känna mig respekterad och inte tagen för givet."

Önskemål: Önskemål uttrycks, men aldrig som krav. Ex. "Därför önskar jag att vi delar på ansvaret gällande tvätten från och med nu."

NVC används på individnivå och på företag/organisationer men det är framför allt användbart i de relationer där folk står en närmast och där man känner sig mest sårbar i och då är NVC ett utmärkt verktyg att använda för att inte trigga varandra.





Kommentera! | 0 st
Kategori: Värt Att Tänka På


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: