My webwill

Datum: 2010-05-27 Tid: 20:15:16

Såg på tv idag om My Webwill, någon som hört talas om det tidigare?

Det är ett testamente för internet där man talar om vad man vill ska hända med all sin internetaktivitet efter att man gått bort.

Idén kommer från USA och det är en väldigt smart idé måste jag säga speciellt eftersom det hänt att det uppstått problem med facebook konton och andra communitys och bloggar efter att folk dött då anhöriga som velat ta bort dessa konton inte kunnat göra det. Det har även förekommit att konton som tillhör avlidna blivit hackade och detta har givetvis stött de anhöriga som då inte kunnat avregistrera dem.

Mindre än 60 sekunder tar det och beroende på vilken tjänst man väljer kan man tex. välja att vid ens bortgång överlåta ens Flickr till någon man känner för att låta ens foton leva vidare, avaktivera konton, ta bort bloggar, skriva sista statusraden på fejan om man väljer att ha den kvar eller skriva ett sista mail som skickas till ens vänner.

Att sitta med testamenten av olika slag och bestämma vad man vill ska hända med olika saker efter att man inte finns mer kan kännas lite olustigt men samtidigt så är det ju med all säkerhet så det kommer gå för oss alla förr eller senare så att bestämma vad man vill med allt sånt kändes bra måste jag säga.

När det gäller bloggen håller jag med resonemanget som en av dem i programmet jag såg om detta hade, hon resonerade så att det var publicerat material och hade det tex. gällt en bok hade inte boken dragits in. När det gäller Facebook är det ingenting jag vill ha kvar efter att jag gått bort framför allt eftersom jag inte ens vet om jag vill ha den as we speak.


Kommentera! | 0 st
Kategori: Allmänt Om Allt


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: