Judge Judy

Datum: 2010-05-21 Tid: 16:12:45

Alla människor är dömmande på olika sätt och i olika mängd. Det är vårt sätt att skydda oss vi kategoriserar och lägger i fack och dömmer dömmer dömmer, hjärnan gör allt detta helt automatiskt utan att vi har så mycket att säga till om egentligen och även om det kanske för vissa kan kännas oskyldigt är det negativa tankemönster som ingen mår bra av i grund och botten.

Som tur är går det att omprogrammera alla dessa tankar och de säger att det tar ca 30 gånger att sätta en ny rutin eller tankemönster. Här kommer också självkänslan in, om vi ofta irriterar oss på andra och dömmer så handlar det troligtvis om dålig självkänsla. Vi irriterar oss på personen framför oss i kassan eller bankomatskön som tar lång tid på sig, ja vi irriterar oss på mängder av sorters betéenden osv.

När man stör sig på någon annan så handlar det utan undantag alltid om en själv. Stör du dig på sölisen framför dig som gör att du inte kommer fort fram nog på trottoaren? Egentligen är du nog sur på dig själv för att du återigen är stressad och inte gick utanför dörren i tid, det är ialla fall jag.

Ett annat senario kan vara att helt plötsligt duger inte längre outfiten som du kände dig så fin i hemma framför spegeln när du kommer till festen och jämför dig med någon annan. Jämförelse och denna tävlan med andra är även det ett tecken på dålig självkänsla, utan jämförelse däremot tillåter man sig själv att bli inspirerad istället för avundsjuk och bara glad för andra, härlig känsla!

Ett annat tecken är att snacka skit rent ut sagt, de flesta av oss har mängder av ursäkter som rättfärdigar att snacka skit inför sig själv men i ärlighetens namn gör näst intill alla det, åtminstonde tänker näst intill alla människor sådana tankar och det är ju tankarna vi vill åt för det är där allting börjar.

Ett annat tecken är att du kort och gott presterar för att bli omtyckt istället för att göra det du vill göra. Även att du mäter dig själv och föder din självsäkerhet med prestationer. Så fort man misslyckas med någonting ältar man det och känner sig kass. Här kommer även perfektionister in, perfektionister har oftast väldigt dålig självkänsla, tell me about it.

Jag tycker att det är fullkomligt underbart att det finns så många olika tekniker för att omprogrammera dåliga tankemönster och dålig självkänsla som i sin tur också kan få människor som mår dåligt att må bra igen. För mig är verkligen personlig utveckling och att ta sitt eget ansvar otroligt viktigt, jag menar ju fler sköna människor ju härligare värld!

Företag stora som små tycker jag absolut borde satsa på personliga coacher både för personalgrupper, chefer och enskilda individer. Om jag någon gång sätter mig i skolbänken igen är det nog för att plugga till personlig coach eller något åt det hållet, det och min friskvårdsterapeut utbildning samt reikin och thaimassagen kan kanske vara ett vinnande koncept!

Peace out folks!

Kommentera! | 0 st
Kategori: Värt Att Tänka På


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: