Älskade barn

Datum: 2010-05-24 Tid: 09:14:44

När det gäller att ge våra barn självkänsla så är det nog ganska enkelt i vart fall i teorin, praktiken kan som vanligt vara en helt annan femma.

Först och främst så tror jag att det handlar om det gamla slitna uttrycket att de gör som vi gör och inte som vi säger, det går liksom inte att röka cigaretter och samtidigt säga "rök inte när du blir stor", samma sak med självkänslan det bästa sättet att ge barnen bra självkänsla är att själv jobba på sin egen och att ha bra självkänsla själv.

Det andra är att helt enkelt inte bedömma ens barn utifrån deras prestationer och det är där ordet duktig kommer in som är bra att akta sig från att använda i det avseendet. Istället för att säga "vad duktig du var på att rita/gå på toaletten" så kan man tex. säga "vad härligt att du ritar/går på toaletten". Låter enkelt men då vi själva är programmerade att uppmuntra på det sättet är det inte på långa vägar lika enkelt som det låter.

Här kommer också ord som vad högt du gungar, vad fort du springer osv. allt allt allt ska bedömmas inte bara observeras, inte konstigt att gemene man har dålig självkänsla om man tänker på det ur det perspektivet :)

De flesta ur våra föräldrars generation och de generationer över är inte ens bekanta med skillnaden mellan självkänsla och självförtroende och det är många yngre som inte är det heller för den delen.

Jag tror och hoppas att vår generation handlar om att leva som man lär, de flesta är väl bekanta med de flesta visdomsord (och då pratar jag inte bara just om barn och självkänsla utan i allmänhet) men få lever som de lär. Många förstår inte att de inte lever som de lär utan tänker att om jag förstår insikten så räcker det där, men det är ju endast första steget att integrera den och leva som man lär är den svåra biten och det är den biten som tar tid och kräver hårt slit. 

Om det är något som jag önskar mina älskade barn så är det denna underbara självkänsla. Jag vill att de ska veta sitt egetvärde utan att koppla ihop det med vad de presterar. Se att varje prestation är endast en prestation och att deras självkänsla inte påverkas utav prestationen. Gick något bra ska man fira det och om något gick dåligt är det bara att ta lärdom av det och på´t igen nästa gång, inget mer med det.

Affirmationer är powerfull shiet och väldigt enkelt. Tanke skapar verklighet och utan att definera vad man vill är det svårare att skapa det. Jag skrev ner för några veckor sedan hur jag vill vara som förälder och detta är det jag skrev:

Lugn, tålmodig, ödmjuk, ostressad, tydlig, kärleksfull i överflöd, lätt att prata och anförtro sig till.

Nu kör vi!

Kommentera! | 0 st
Kategori: Värt Att Tänka På


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: