Fasta

Datum: 2010-07-17 Tid: 20:53:11

Igår fredag började vi med juice fastan vi har köpt ett färdigt kitt som räcker i fem dagar om man vill själv hade jag med viss reservation siktat in mig på 3 dagar men eftersom jag inte hade upptrappningsdagarna in mind när jag resonerade om det så blir det 2 dagars fasta och 1 upptrappningsdag eftersom jag vill vara färdig med fastan tills jobbet på måndag.

Fasta är inte alls som jag tänkt mig, jag trodde man skulle känna mer fysisk påverkning men det jag märker av är istället det psykiska. Ända fram till 5-6 tiden av första dagen igår gick det som en dans på rosor, mådde jätte bra, kände ingen hunger (man blir mätt av juicerna, bulkongerna och thét man dricker) och kände mig helt normal som på när lite ofokuserad.

Men sen slog det till: tankarna! -Vad håller jag på med? -Klart jag ska äta fredagsmys? -Ska jag inte avbryta och äta en god middag? Tankarna snurrade i 180 och jag hade en rejäl dipp som hämtade sig men återkom kanske 2-3 gånger under kvällen. Tankarna var av samma karaktär som dem när jag slutat röka, tankar som vill ge upp och ge hän för impulsen.

Men jag stod på mig och idag som är dag 2 som "ska" vara värre men som för mig har upplevts som mycket lättare än dag 1 efersom jag med gårdagens erfarenheter vet att jag klarar det. Ingen hunger men jag har känt mig mer svag än igår däremot och känslan som omfamnar en kan beskrivas som väldigt avslappnad och ofokuserad men samtidigt som en touch av meditation. Vid fem-tiden kom en liten dipp som gick över mycket snabbare än gårdagens.

Det är väldigt intressant att iakta ens tankar om det här med mat, givetvis tänker vi mycket på mat för att vi behöver äta ett x antal ggr om dagen men samtidigt blir det så uppenbart för mig när jag fastar hur mycket vi hänger upp oss på mat och hur många känslor och tankar vi bedövar med mat bara genom dagliga intag som lunch och middag. Det är otroligt givande och utvecklande att inte ge hän för sina impulser och när det gäller mat känns det som en extra dimension eftersom föda är ett så otroligt inrotat och livsavgörande mönster där många beteénden kan maskeras.


Två dagar innan fastan ska man ha nertrappningsdagar och äta lite mindre portioner och undvika bröd, kött, kaffe och svart thé och förslagsvis äta fil tex. Vi trappade ner lite lätt på portionerna i onsdags och lite mer i torsdags och imorgon ska jag ha upptrappning med katrnplommonpure, keso och avokado, blåbär och banan, grönsakssoppa och mörkt knäckebröd med ost, det ser jag verkligen fram emot!



Kommentera! | 0 st
Kategori: Träning och kost


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: