Bullmamma

Datum: 2010-04-05 Tid: 15:13:37

Ja, ja, ja jag vet att det är mycket tjat om mat just nu men sån är jag mycket av en sak åt gången och just nu är det hälsosam mat som gäller.

Stekte pannkakor här om dagen och istället för att ta 1,5 dl dinkel sikt och 1,5 dl dinkel fullkorn som jag brukar ta tog jag 1 dl sojamjöl, 1 dl dinkel sikt och 1 dl dinkel fullkorn, de blev supergoda och det receptet tänker jag fortsätta med i och med att det blir ännu nyttigare då!

Idag gjorde vi kanel och chokladbullar (försökte mig på en ännu mera nyttig version av dessa) och slängde i lite i dem med. De blev också supergoda och mycket mättande. Jag och V påbörjade projektet och han och mannen avslutade det medans jag var på gymmet så när jag kom hem luktade det nybakta bullar i hela lägenheten, underbart!

Här kommer receptet:

ca 35-40 stycken

Degen:
50 g torrjäst
2 ägg
5 dl ljummen mjölk
10-12dl dinkel sikt
4 dl sojamjöl
150 g smör, rumsvarm
1 tsk salt
2 tsk kardemumma, mald

Fyllning:
80 g smör, rumsvarmt
råsocker
kanel
kakao
vaniljsocker

Pensling:
1 ägg, vispat med 1/2 tsk vatten och en gnutta salt
Hackad mörk choklad

Blanda all dinkelsikt och sojamjölet, torrjästen och mjölken. Rör sedan ner äggen. Jäs under duk i en timme (helst på ett varmt ställe.)

Tillsätt salt, smör och kardemumma. Arbeta till en smidig deg. Du kan behöva ha i lite mer mjöl, du märker om degen är för kladdig. Jäs under duk i 30 minuter.

Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en stor rektangel. Bred på smör, och strö över råsocker, kanel, kakao och vaniljsocker. Rulla ihop från långsidan, och skär varje rulle i ca 20 bitar. Lägg i pappersformar som du ställer direkt på en plåt, eller med bakplåtspapper under för att undvika kladd. Täck med duk och låt jäsa 30 minuter.

Vispa ägget med en gnutta salt och 1/2 tsk vatten, och pensla försiktigt på bullarna. Strö över hackad mörk choklad.

Grädda i ca 250°C i 6-8 minuter.

Kommentera! | 0 st
Kategori: Mat och Dryck


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: