Tankar runt graviditeten och inför förlossningen

Datum: 2009-08-10 Tid: 09:00:48

Sötaste Linda på Bettie Li kommenterade ett av mina tidigare inlägg och då det är en sån aktuell fråga som väcker mycket tankar och känslor hos mig så passar det alldeles utmärkt att publicera svaret här då jag länge funderat på att skriva ett inlägg om just dessa ämnen.

Fråga:
Postat av: Linda

Jag har haft en väldigt bra graviditet, förutom illamåendet i början och diverse krämpor nu på slutet men det hör ju till saken. Känner mig fortfarande inte så svullen så jag bara går och väntar på att ringar och sånt måste plockas av..är ju i vecka 35 nu och hörde om en tjej som gick upp tio kg i bara vatten de sista två veckorna :P..hur det nu är möjligt...Känslorna går upp och ner här också och jisses vad nervös jag är inför förlossningen..ska JAG klara något sådant..? Du har ju en avklarad redan, är man kanske lugnare andra gången eller är det samma rädsla/nervositet då? Stort lycka till när det väl är dags ;)Kram


Svar:
Åh, vad härligt! :) Ungefär så var graviditeten med V, förvisso mådde jag väldigt illa rätt länge till v. 16-17 men förutom det inte mycket att klaga på förutom vanliga krämpor i slutet. Utöver det mådde jag oförskämt bra och kände mig harmonisk.

Med denna graviditet nästan fullbodad och som facit i hand tror jag att detta välbefinnande uner V´s graviditet mestadels berodde på att jag kunde ta det precis så lugnt som jag ville, vila när jag hade behov av det och mer eller mindre bara sätta mina egna behov i centrum. För det kan man minst sagt inte göra med en liten 2,5 åring i huset ;)

Denna graviditet har varit illamående lika länge som under första graviditeten, grinig, tung och präglats av enorm trötthet trots dubbeldos järntabletter och det har verkligen blivit en utmaning för vår lilla familj då månad efter månad efter månad sätter sina spår. 

Det som är så skönt är att en sådan här jobbig period är något som man inte ens kommer att tänka på i efterhand, eventuellt inte ens komma ihåg, då det på ett magiskt sätt är över när det är över och det är inte mer med det. Likadant med "jobbiga" perioder som V haft, så fort det är över är de som bortblåsta, för det är inget som man väljer att komma ihåg eller älta då det bara är livets gång och inte något som du haft en jobbig upplevelse över för att någon behandlat dig illa etc.


Jag tror att alla mer eller mindre har en skräckblandad förtjusning inför förlossningen. För min egen del, även om den började vädligt långrandig, så är V´s förlossning det mest häftiga och fantastiska jag varit med om. Efter förlossningen så kunde jag höra vår barnmorska tjoa i korridoren "Vilken fantastisk förlossning!" och sjuksköterskan som varit med oss tittade mig varmt i ögonen och sa:
 -Visst är det fantastiskt! Man kan inte förstå att världen bara fortsätter i samma takt utan att uppmärksamma det otroliga som hänt, man vill ju bara att det ska stå på första sidan i tidningen: Therese har genomfört en vaginal förlossning! Och jag håller med henne det var precis så det kändes :) 

Men bara för att man gjort det en gång betyder det inte att man inte går igenom samma känslor och bearbetning igen, i alla fall inte i mitt fall. Det är en sån enormt stor grej att bli välsignad med ett barn, att få barn är en av de största sakerna man kan vara med om och jag hoppas innerligt att det kommer vara en lika fantastiskt upplevelse att föda barn denna gång med.

Men som sagt det finns rädslor hos mig med fast jag har bestämt mig för att endast ha positiva målbilder och ge mig och min kropp och mitt barn de bästa förutsättningarna för att det ska bli en så bra förlossning som möjligt, profylax kursen hjälpte verkligen till att ge oss verktygen för att skapa så bra förutsättningar som möjligt.

Idag vet man med säkerhet att de tankar vi tänker påverkar vår kropp. Negativa tankar påverkar även de hormoner som skapar sammandragningar/värkar och vid andingen kan vi hjälpa till något enorm genom att andas på rätt sätt då vi genom utandingen skapar ett hormon i kroppen som lindrar smärta. Det är riktigt hätfigt tycker jag!

Stort lycka till med din förlossning och livet som tre Linda! Varm kram!

Kommentera! | 1 st
Kategori: Att vara förälder


Kommentarer
Linda

Tack snälla för ditt långa och utförliga svar!! Låter härligt med din första förlossning, att den blev så bra, hoppas du upplever samma känsla igen. Men visst är det ju så att ingen förlossning är den andra lik så man vet ju aldrig i förväg. Skräckblandad förtjusning hör väl till hur många gånger man än gör det..

Jag har bestämt mig för att jag ska försöka koncentrera mig på andningen, ta massage, lustgas och varma kuddar och försöka låta bli medicinska bedövningar. Men jag är öppen för det om det skulle visa sig behövas..

Stort lycka till för dig också när det är dags, vilket datum har du bf?

Stor Kram

Skrivet: 2009-08-13 kl. 21:52:36
URL: http://bettieli.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: