Baka baka liten kaka...

Datum: 2008-10-16 Tid: 20:07:23

Håller på och bakar kaka till jobbet imorgon. VI har alltid fredagsfika men imorgon är det ju sista dagen på den avdelning och allt så jag slår på stort med ett av mina grymmaste bakrecept! Kakan är dödligt god så jag måste givetvis dela med mig av receptet till er!

Kladdkaka med nougattäcke


Du behöver:

· 100 g smör

· 2 ägg

· 3 dl socker

· 1,5 dl mjöl

· 4 msk kakao

· 1 tsk vaniljsocker

· 1/2 tsk salt

· 50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)

· Kokos eller ströbröd till formen

· Cirka 100 g Odense nougat


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos eller ströbröd.

3. Smält smöret i en kastrull.

4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.

5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.

7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.

8. Häll all smet i formen och grädda ca 20 minuter beroende på din ugns effekt.

9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.


 

TADA! Jag kör med dinkelfullkorsmjöl och fruktsocker för att göra det till en mer GI-vänlig variant och den är brutalt god denna kaka! Enjoy!

Kommentera! | 3 st
Kategori: Mat och Dryck


Kommentarer
inthemake

Mmmm :P låter gudagott!!

Skrivet: 2008-10-17 kl. 07:58:28
URL: http://inthemake.se
Suz

Var ju bara tvungen att provbaka den här godingen...och det var en riktig kick-ass-kladdis, vill jag lova!!!:D Så sjukt god kaka var längesen jag åt, lär bli många fler omgångar av den här!;)

Skrivet: 2008-10-19 kl. 10:06:42
Therese

Inthemake: Det är den :)



Suz: ja visst är den helt makalös :D vad kul att du provade receptet! Ha en riktigt skön söndag!

Skrivet: 2008-10-19 kl. 10:29:45
URL: http://httP://alltochlitedartill.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (endast för mig)


Länk:


Kommentar: